تبلیغات
محبان اهلبیت {{هیئت حضرت علی اکبر(ع)}} - چگونه امام زمان خود را بشناسیم
 
محبان اهلبیت {{هیئت حضرت علی اکبر(ع)}}
با انقلاب تا ظهور
                                                        
درباره وبلاگ


روستای دهنوواقع دراستان هرمزگان شهرستان حاجی اباد.
" اینجا یک روستاست"

اما دلی دارد به وسعت بزرگترین شهر این سرزمین"با مردمانی همرنگ ایمان وتلاش که فرهنگ رادرنهاد خودبومی کرده اند;
کوچه های ما با عطردوستی با اهلبیت رنگ وبوی عاشقی به خود گرفته است.اینجا شهر من است وبرای بالندگی هزارعرصه دارد,عطر دل انگیزبهارانش را نوازشگر مشام خسته هر رهگذرمی بینم وتابندگی خورشیدش را مهرتأیید کوشندگی مردمان مؤمن,تلاشگر ومهربانش'

اینجا دهنو:قلب گرم وتپنده ای از شمال هرمزگان;دیار محبان اهلبیت(علیهم السلام).....

مدیر وبلاگ : مهدی غیبی رشیدی
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
همان طور که خود می دانید شناخت امام زمان امری واجب و لازم است؛ چنان که رسول اکرم(ص) فرمودند: «من مات و هو لایعرف امامه، مات میتهً جاهلیه». V}( میزان‏الحکمه، ج 1، ص 171، ح 840.){V ویژگى‏هاى این شناخت آن است که:، از منابع معتبر و موثق و مستند اخذ شودو گستره آن شامل آموزه‏هاى اعتقادى، اخلاقى و عبادى گرددو... . چنین شناختی از سه راه - که مکمل یکدیگر مى‏باشند - حاصل مى‏شود: 
.
یکم. مطالعه تاریخ زندگانى وسرگذشت و سیره آنان؛ خصوصاً در باب فضایل، مناقب و خصوصیات آنان ؛ از قبیل: شجاعت، مردانگى، ایثار، تواضع، صبر، فرزانگى و... این شناخت انسان را متوجه مقام والاى آن بزرگواران مى‏کند و جذبه و کشش خاصى نسبت به آن فرزانگان در روح انسان، حاکم مى‏شود.
.»(
.
دوم. مطالعه و تفکّر در سخنان ایشان؛ اسلام تفکر را موجب بصیرت V}( الحیاه، ج 1، ص 8، ح‏3){V، دعوت کننده به عمل نیک V}( همان، ح 9){V، پدید آورنده نور V}( همان، ص 49، ح 18){V، نشانه حیات و زنده بودن قلب بصیر مى‏داندV}( همان، ص 48، ح 5){V. مطالعه و تفکّر در آثار فکرى امامان، هر چند کار مشکلى به نظر مى‏رسد؛ ولى بسیار سودمند است. این امر علاوه بر آن که باعث شناخت شخصیت آن بزرگواران و ایجاد محبت آنان در دل مى‏شود؛ سرمایه بزرگى براى روح بشر به شمار مى‏رود. همان طور که فراگیرى فصول یک کتاب، باید با تحقیق و دقت کامل و رجوع به استاد و... قرین باشد؛ مطالعه و اندیشه و تفکر در آثار ائمه(ع) نیز، باید با استفاده از استادان فن و مراجعه به کتاب‏هایى که در شرح سخنان آنان به رشته تحریر درآمده، همراه باشد. 
.
سوم. شناخت خدا: اگر ما خداوند و صفات و اسماى او را به طور حقیقى بشناسیم، مى‏توانیم انسان‏هاى کامل راستین (امامان) را نیز بشناسیم؛ زیرا آنان آینه تمام‏نماى صفات جمال و جلال حضرت حق‏اند و در تسمیه به اسماى الهى، از تمامى موجودات عالم امکان برترند. بر این اساس، با شناخت خدا و صفات او، مى‏توانیم به اوصاف و ویژگى‏هاى امامان نیز واقف گردیم. شاید دعایى که سفارش شده در زمان غیبت بعد از نماز زیاد خوانده شود، ناظر به همین حقیقت باشد: «اللهم عرفنى نفسک فانک ان لم تعرفنى نفسک لم اعرف رسولک اللهم عرفنى رسولک فانک ان لم تعرفنى رسولک لم اعرف حجتک اللهم عرفنى حجتک فانک ان لم تعرفنى حجتک ضللت عن دینى؛ خداوندا! خود را به من بشناسان که اگر خود را به من نشناسانى پیغمبر را نمى‏شناسم؛ خدایا! پیغمبرت را به من بشناسان که اگر به پیامبر معرفت پیدا نکنم، نمى‏توانم امامم را بشناسم؛ خدایا! حجت و امامت را به من بشناسان که اگر امام را نشناسم، در دین خود گمراهم» V}( مفاتیح‏الجنان، دعا در غیبت امام زمان(عج«.{V P} اى مشیر ما تو اندر خیر و شر{E}از اشارت‏هاست دلمان بى‏خبر{P P}اى «یرانا لانراه» روز و شب‏{E}چشم بند ما شده دید سبب‏{P P}چشم من از چشم‏ها بگزیده شد{E}تا که در شب آفتابم دیده شد{P P} لطف معروف تو بود آن اى بهى‏{E}پس کمال البر فى اتمامه‏{P P}یارب! «اتمم نور نافى الساهره{E}واشجنا من مفضحات قاهره»{P P}یار شب را روز مهجورى مده‏{E}جان قربت دیده را دورى مده‏{P P}بعد تو مرگ است با درد و نکال‏{E}خاصه بعدى که بود بعد الوصال‏{P P}آن که دیده‏ستت مکن نادیده‏اش‏{E}آب زن بر سبزه بالیده‏اش{P V}( مثنوى، دفتر 6، ابیات 2888 - 2898){V 
.
اولین شرط انتظار؛ معرفت است تا انسان میهمان خود را نشناسد و از خصوصیات خوب او مطلع نباشد منتظر او نخواهد شد. تنها هنگامى انسان در انتظار کسى مى‏نشیند که او را خوب بشناسد اما اگر انسان کسى را نشناسد و بداند که آن شخص خواهد آمد برایش اهمیتى نخواهد داشت و منتظر او نخواهد ماند. 
لازمه چنین شناختی ، عشق سرشار به امام زمان وتبعیت و همراهی با او وداشتن ارتباط قلبی وروحی با آن وجود نازنین است. بر این اساس باید به زوایای وجودی و شخصیتی امام راه یافت. شناخت و معرفت نسبى و حداقلى آن حضرت، مى‏تواند در چند بعد صورت گیرد:
1. شناخت شخصى و تاریخى‏
در اینجا باید بدانیم که آن حضرت، دوازدهمین پیشواى معصوم ما و فرزند امام حسن عسکرى و از فرزندان امام حسین‏علیه السلام است. نام مبارک او «محمد» و لقب او مهدى است. او در تاریخ 255 ه . ق در سامرا از مادر پاک نهادى چون نرجس به دنیا آمده و تاکنون به حیات خود - در خفا و پنهانى - ادامه مى‏دهد. او از تبار پاک رسول گرامى اسلام و امیر مؤمنان حضرت على‏علیه السلام و صدیقه کبرا حضرت فاطمه زهراعلیها السلام است. این شناخت مقدمه‏اى براى معرفت هر چه بیشتر و در نتیجه ارتباط قلبى با او است. در این رابطه مطالعه کتاب‏هاى تاریخى و روایى و اعتقادى ضرورى است(1).
2. شناخت مقام ولایت و نورانیت مهدى(عج)
در این نوع شناخت، باید با عظمت امام زمان(عج) آشنا شویم و تا حد امکان مقام نورانیت و ولایت ایشان را بشناسیم. ما معتقدیم تمام مقام‏هاى رسول خدا، براى امام زمان(عج) و دیگر امامان دوازده‏گانه نیز ثابت است (به جز مقام نبوت و رسالت). بعضى از این مقام‏ها عبارت است از : 1. مقام تبیین و تفسیر قرآن ؛ 2. مقام ولایت و حاکمیت (یعنى او را به ولایت و امامت بشناسیم و او را ولى امر و واجب الاطاعه بدانیم)؛ 3. مقام قضا ؛ 4. مقام تعلیم و تربیت و...(2) مهم‏تر از همه اینها، توجّه به نورانیت ویژه امامان و مقام نورانى آنان است.
در مورد امام زمان(عج) روایات خاصى نیز نقل شده است؛ از جمله: عباد بن محمد مداینى مى‏گوید: امام صادق‏علیه السلام پس از نماز ظهر، دست‏ها را بلند نموده و دعا کردند. گفتم: جانم به فدایتان، براى خودتان دعا کردید؟ فرمود: «دعوت لنور آل محمد و سائقهم والمنتقم بامراللَّه من اعدائهم»(3)؛ «براى نور آل محمدصلى الله علیه وآله و غایب آنان و کسى که به امر خدا از دشمنان آنان انتقام مى‏گیرد، دعا نمودم».
امام رضاعلیه السلام نیز درباره آن حضرت مى‏فرماید: «بأبى و امّى لسمّى جدّى و شبیهى و شبیه موسى بن عمران، علیه جیوب النور، یتوقّد من شعاع ضیاء القدس»(4)؛ «پدر و مادرم فداى او باد؛ او هم نام جدّم رسول اللَّه و شبیه من و شبیه موسى بن عمران است. بر او پیراهن‏هاى نور است که از شعاع نور عالم قدس، فروغ مى‏گیرد».
آیهاللَّه حسن زاده آملى مى‏گوید : «امام زمان، در عصر محمدى، انسان کاملى است که - جز در نبوّت تشریعى و دیگر مناصب مستأثره ختمى - حائز میراث خاتم به نحواتم است و مشتمل بر علوم و احوال و مقامات او، به طور اکمل است. او با بدن عنصرى، در عالم طبیعى و سلسله زمان موجود است ؛ چنان که لقب شریف صاحب الزّمان بدان مشعر است... از وى به قائم، حجهاللَّه، خلیفه اللَّه، قطب عالم امکان، واسطه فیض، و عناوین بسیار دیگر نیز تعبیر مى‏شود... چنین کسى در این زمان، سرّ آل محمد، امام مهدى هادى فاطمى هاشمى ابوالقاسم (م.ح.م.د) نعم الخلف الصالح و درّ یک دانه امام حسن عسکرى است»(5).
سید حیدر آملى مى‏گوید : «مراد از انسان کامل در عصر حاضر، خاتم الاولیاء محمدى است و آن، همان مهدى صاحب الزمان است که حضرت صلى الله علیه وآله فرمود : «... لیخرج رجل من ولدى اسمه اسمى و کنیته ککنیتى...»(6).
امام خمینى(ره) نیز در تفسیر سوره «عصر» گفته است : «محتمل است «عصر» انسان کامل باشد که مصداق بزرگش رسول اکرم و ائمه هدى‏علیهم السلام و در عصر ما، حضرت مهدى(عج) است»(7).
3. شناخت اوصاف و برنامه‏ها
یکى از بایسته‏هاى معرفت امام مهدى(عج) شناخت اوصاف و ویژگى‏هاى اخلاقى و رفتارى است که در روایات به آنها اشاره شده است. در معرفت مهدى موعود - در منابع معتبر شیعه و سنّى - آمده است :
«او حجّت خدا، خاتم اوصیا، رهایى بخش امت، مهدى منتظر، قائم آل محمد، صاحب الامر، عدالت گستر، بقیهاللَّه، ظاهر کننده دین، خلف صالح، وارث، صاحب، مؤمّل، باسط، ثائر(انقلابى)، سیّد، خزینه‏دار علوم الهى، امیرامیران، امام منتظر و... است»(8).
همچنین درباره آن حضرت آمده است : او وارث نهایى فضایل و کمالات انبیا و اولیاى الهى است. در خرد و دانش از همه پیش‏تر و در طاعت و عبادت و بندگى از همه پیشروتر و در کرم و بخشش از همه پیشگام‏تر و در شجاعت و شهامت و رشادت از همه پیشتازتر است. او از همه حلیم‏تر، عابدتر، پرهیزگارتر، سخى‏تر، عامل‏تر به کتاب خدا و عالم‏تر به اوامر الهى است. او محدّث (گفت‏وگو کننده با ملائکه) و مستجاب الدعوه است. سلاح و شمشیر پیغمبر و مصحف فاطمه، جامعه و میراث پیامبران نزد او است(9).
«هدف نهایى از خلقت انسان، عبودیت و عبادت خدا و در نتیجه رسیدن به قرب (کمال نهایى) است. بر این اساس امام مهدى(عج)، وظیفه‏دار تأمین سعادت حقیقى و حداکثر کمال و رشد اخلاقى و فکرى مردم و تربیت و احیاى نفوس مرده است. او براى تغییر در بینش، روش و منش ناسالم مردم و ریشه‏کنى بنیادین مشکلات و نارسایى‏هاى جامعه بشرى، بصیرو دانایى مردم را شکوفا مى‏سازد و بر معنویت و نورانیت آنان مى‏افزاید. در واقع با تزکیه و تربیت و آگاه شدن مردم، اخلاق و رفتار آنان الهى مى‏شود و آنان به هدف نهایى آفرینش (قرب خدا و تحقق عبادت و عبودیت) نزدیک مى‏شوند... در نتیجه این تکامل و تعالى روحى و عقلى، انسان‏ها از ظلم و ستم و فساد روى گردان شده و به نیکى، دادگرى، اخلاق، عبادت و یکتاپرستى روى مى‏آورند(10) ؛ چنان که در روایتى، آمده است : «چون قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان مى‏گذارد عقول آنها را متمرکز ساخته و اخلاقشان را به کمال مى‏رساند»(



نوع مطلب :
برچسب ها : هیئت حضرت علی اکبر .مهر مهدوی .شناخت امام زمان، دوست داران اهل بیت .، امام زمان،
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر